گزارش|

المپیک ۲۰۲۴| حوادث روز نخست مسابقات کشتی زیر ذره‌بین اتحادیه جهانی/ از نزدیک شدن لوپز به طلای تاریخی تا شکست ناباورانه قهرمان جهان

10:22 - 16 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۶۷۷۱
المپیک ۲۰۲۴| حوادث روز نخست مسابقات کشتی زیر ذره‌بین اتحادیه جهانی/ از نزدیک شدن لوپز به طلای تاریخی تا شکست ناباورانه قهرمان جهان
روز نخست رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک با حوادث جالبی به پایان رسید که مورد توجه اتحادیه جهانی این رشته نیز قرار گرفت.

خبرگزاری میزان - در گزارش اتحادیه جهانی کشتی آمده است: میخائین لوپز (کوبا) به تلاش خود برای کسب جایگاهی بی‌سابقه در تاریخ المپیک ادامه داد و روز دوشنبه همه رقبا را در مسیر خود کنار زد. آخرین مردی که بر سر راه او ایستاده، یک هموطن سابق است که قبلاً تاریخ خود را ساخته است.

لوپز با صعود به فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم فرنگی در روز افتتاحیه رقابت‌های کشتی در المپیک پاریس، این شانس را به دست آورد که اولین ورزشکار تاریخ در هر رشته ورزشی شود که در یک مسابقه موفق به کسب ۵ مدال طلا در بازی‌های المپیک تابستانی شده است.

لوپز گفت: بسیار خوشحال و بسیار مفتخر هستم. این یک فداکاری برای حرفه‌ای است که چندین سال طول کشیده و برای نسل‌های بعدی زیباست تا چیزی برای آرزو داشته باشند.

در همین حال، کنیچیرو فومیتا (ژاپن) این شانس را به دست آورد تا مدال نقره نا امیدکننده خود را در المپیک توکیو در وزن ۶۰ کیلوگرم گرکو جبران کند و در این روند انتقام گرفت.

لوپز که برای اولین بار از زمان کسب چهارمین طلای خود در المپیک توکیو (سه سال پیش) در مسابقات شرکت می‌کرد، در با شکست صباح شریعتی دارنده مدال برنز المپیک ۲۰۱۶ ریو (آذربایجان) در نیمه نهایی، تاریخ خود را با سرنوشت تعیین کرد.

لوپز ۴۲ ساله اولین فرصت را به دست آورد و با یک اجرای خوب در وقت اول ۳-۰ پیش رفت. او در انتهای وقت دوم از مقاومت سخت فراتر رفت. شریعتی ایرانی‌الاصل که خود در ۳۵ سالگی کهنه کار محسوب می‌شود، موفق شد کوبایی را از روی تشک بلند کند، اما زمانی که سعی کرد به زور حرکت کند، لوپز به طرز زیرکانه‌ای پا را از دست داد و برای یک برگشت یک امتیازی کنترل را به دست آورد.

لوپز که از زمان شکست از رقیب دیرینه رضا کایالپ (ترکیه) در فینال مسابقات قهرمانی جهانی ۲۰۱۵، در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده است، برای مدال طلا به مصاف یاسمانی آکوستا فرنگی‌کار کوبایی الاصل تیم ملی شیلی می‌رود.

لوپز در مورد رویارویی با آکوستا گفت: نه تنها برای من، بلکه برای کل جهان زیبا و خاص خواهد بود. این یک فینال بین دو کوبایی و بسیار تماشایی خواهد بود. نتیجه‌ای که جهان از آن لذت خواهد برد، به ویژه برادران من در کوبا. لوپز همچنین از اینکه آکوستا پس از کسب مقام پنجم در توکیو، به مدال دست خواهد یافت، ابراز خوشحالی کرد و افزود: ما همیشه برادر بودیم، همیشه در کشتی با هم دوست بودیم، کسب مدال المپیک توسط او، برای من خوشحال‌کننده خواهد بود، زیرا او مستحق مدال است. شیلی از او خواسته است که این مدال را کسب کند و آن‌ها به او حمایت و فرصت رقابت داده‌اند.

در وزن ۶۰ کیلوگرم فرنگی، فومیتا با غلبه بر رقیب ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) به فینال راه یافت و با یک پرتاب استادانه ۴ امتیازی موفق شد با نتیجه ۴-۳ مقابل قهرمان دو دوره جهان پیروز شود و با این پیروزی، انتقام شکست از ژولامان شارشنبکوف در فینال مسابقات جهانی سال گذشته در بلگراد را گرفت، زمانی که ستاره قرقیزستانی با نتیجه ۱۱ بر ۶ در یک پرتاب کاملاً سرگرم‌کننده که به طور منحصر به فردی فاقد امتیاز انفعال بود، پیروز شد.

ژولامان شارشنبکوف که از تابستان ۲۰۲۲ شکست نخورده بود و ۱۰ عنوان مسابقات متوالی را به‌صورت رگباری کسب کرده بود، هجومی کشتی می‌گرفت تا فاصله امتیازاتش را به ۴-۳ کاهش دهد. اما فومیتا ایستادگی کرد و چیزی نپذیرفت تا برد را به دست آورد و فرصتی برای جبران شکست ویرانگرش در فینال المپیک توکیو مقابل لوئیس اورتا (کوبا) و اولین دارنده مدال طلای فرنگی ژاپن از زمان آتسوجی میاهارا (ژاپن) در سال ۱۹۸۴ به دست آورد.

برای فومیتا، کسب یک طلای دست نیافتنی در پاریس بسیار خاص خواهد بود. او به رسانه‌های ژاپنی گفت: پاریس برای من مکان ویژه‌ای است، زیرا من اولین عنوان جهانی خود را در سال ۲۰۱۷ اینجا به دست آوردم. فکر می‌کنم استادان کُشتی به من می‌گویند که با فینالیست شدن، باید طلا را بگیرم. یک مسابقه دیگر دارم و همه چیزم را خواهم گذاشت تا گفته شود فومیتا واقعاً قوی است.

در فینال مقابل او، دارنده مدال برنز جهان، کااو لیگو (چین) قرار خواهد گرفت، که در صدای زنگ برای پیروزی خیره کننده ۳-۳ بر اساس معیار‌های آخرین امتیاز نسبت به سه اونگ ری (کره شمالی) دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی، امتیازی به دست آورد.

نتایج دیدار‌های نیمه نهایی روز نخست مسابقات کشتی فرنگی به شرح زیر است:

وزن ۶۰ کیلوگرم:

کنیچیرو فومیتا (ژاپن) ۴ - ژولامان شارشنبکوف (قرقیزستان) ۳ 

کائو لیگو (چین) ۳ – سه اونگ ری ۳ (کره شمالی)

وزن ۱۳۰ کیلوگرم:

میخائین لوپز (کوبا) ۴ – صباح شریعتی (آذربایجان) یک

یاسمانی آکوستا (شیلی) یک - لینگ ژی منگ (چین) یک

انتهای پیام/


برچسب ها: المپیک پاریس 2024

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *